بازی های رایانه ای داخلی فرم و محتوا ندارد/ ضرورت وحدت حوزه و بازی سازان
19 بازدید
موضوع: ارتباطات
مصاحبه کننده : خبرنگار خبرگزاری شبستان
محل مصاحبه : خبرگزاری شبستان
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری شبستان
تاریخ نشر : 1394/4/2

«محصول فرهنگی بومی» در گفتگو با حجت الاسلام ابوالحسنی:

بازی های رایانه ای داخلی فرم و محتوا ندارد/ ضرورت وحدت حوزه و بازی سازان

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه اساس بازی های رایانه ای داخلی و خارجی خشونت است فقط در بازی های خارجی، مسلمانان را می کشند و در بازی های داخلی آمریکایی ها کشته می شوند ، گفت: لازمه ایده های جدید در بازی های رایانه ای وحدت حوزه و گیم سازان است.

حجت الاسلام حامد ابوالحسنی، نویسنده و فیلمساز در مورد نقاط ضعف بازی های رایانه ای تولید داخل به خبرنگار شبستان گفت: زمانی کار انیمیشن انجام می دادم، ورودی هم در حوزه بازی های رایانه ای داشتم. فضای بازی ها را مخدوش می دیدم و مجبور شدم، کنار بکشم.

 حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه در زمینه تولید بازی های رایانه ای نیروی متخصص کم داریم، عنوان کرد: بازی رایانه ای در ایران پدیده جدیدی است و ما هنوز نیروی متخصص آنچنانی در این حوزه نداریم. همین امر باعث افزایش هزینه تولید و به تبع آن بالا رفتن قیمت نهایی بازی می شود.

کارشناس دفتر مطالعات راهبردی معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، قیمت بازی های رایانه ای تولید داخل را نسبت به بازی های خارجی گران دانست و افزود: یک بازی ایرانی رایانه ای 12 هزار تومان، 15 هزار تومان و حداقل 4 هزار تومان است اما بازی های خارجی در بازار هزار و دو هزار تومان به فروش می رسد، چون کپی هستند و فروشنده فقط می خواهد پول کپی را دربیاورد. نوجوان و جوان از نظر مالی نمی تواند سراغ بازی تولید داخل برود و از طرفی جذابیت بازی خارجی هم بیشتر از بازی داخلی است. بر این اساس مسئولان باید بودجه ای به تولیدکنندگان بازی ها اختصاص دهند. این امر بر افزایش نیروی متخصص در این زمینه هم اثرگذار خواهد بود.

 سازنده فیلم "حزب الشیطان" که ترکیبی از فیلم و انیمیشن است، عدم تبلیغات را یکی از ضعف های حوزه بازی های رایانه ای تولید داخل عنوان کرد و ادامه داد: هزینه بالای تبلیغات اجازه تبلیغ به تولیدکنندگان بازی ها نمی دهد، تولیدکننده بازی ها جوان هستند و با امکانات خود بازی می سازند و دیگر بودجه ای برای تبلیغات آن ندارند. اگر بخواهند هزیه تولید تبلیغات را بدهند، همان ابتدای کار ورشکسته می شوند. بدین ترتیب اکثر مخاطبان بازی های ایرانی را نمی شناسند. بازی های بسیاری در کشور  تولید شده اما معرفی نشده است.

 وی با اشاره به سرعت پایین اینترنت اظهار داشت: این مسئله باعث می شود که بازی های رایانه ای آنلاین اقبال نداشته باشد. کسی که می خواهد بازی رایانه ای آنلاین ارایه می دهد، برای ارایه باید پهنای باند داشته باشد. وقتی چنین امکانی ندارد و به وی اجازه نمی دهند، نمی تواند در این زمینه فعالیت کند. در حقیقت زیرساخت تولید بازی رایانه ای آنلاین وجود ندارد. مسئولان به خصوص مسئولان مخابرات باید در این زمینه زیرساخت ها را فراهم کنند.

سازنده فیلم بلند داستانی" گوهری در صدف" که ترکیبی از انیمیشن و فیلم است، خاطرنشان کرد:  کپی رایت یکی دیگر از مشکلات حوزه بازی های رایانه ای است. متاسفانه در کشور ما کپی رایت رعایت نمی شود، به راحتی قفل بازی شکسته و کپی می شود و این باعث ورشکستگی سرمایه گذار می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه در این زمینه باید اقدام کنند و همچنین باید نظارت بالایی در بازار فروش باشد.

 حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه بازی های رایانه ای داخلی در فرم و محتوا مشکل دارند، تصریح کرد: اکثر بازی های داخلی همان ایده بازی های خارجی را دارند فقط المان ها ایرانی شدند، این باعث می شود که فرم خارجی محتوا را هم تحت تاثیر قرار دهد. بازی های رایانه ای خارجی بکش و برو جلوست، اساس خشونت است. در بازی خارجی مسلمانان را می کشند، در بازی ایرانی آمریکایی ها را می کشند، در هر دو خشونت و جنگ است ما فقط عناوین و المان ها را تغییر دادیم.

 وی لازمه ایده های جدید در بازی های رایانه ای را وحدت حوزه و گیم سازان دانست و افزود: اساتید حوزه و دانشگاه و گیم سازان باید با همدیگر همکاری داشته باشند. استاد تاریخی که تاریخ اسلام و یا ایران را می داند می تواند محتوای لازم را در اختیار بازی ساز قرار دهد و روحانی می تواند محتوای دینی در اختیار بازی ساز قرار دهد. به هر حال باید جلسات و کارگاه های هم اندیشی حوزه با گیم سازان تشکیل شود. مباحث تاریخی و مذهبی اگر در بازی ها گنجانده شود محتوای آنها ارتقا می یابد.

 حجت الاسلام ابوالحسنی یادآور شد: تولیدکننده جوان نمی تواند خودش محتوا تولید کند. اگر مسئولان بتوانند فضا را طوری فراهم کنند که اساتید دانشگاه و حوزه را به فنی کارها پیوند زنند این باعث ارتقای محتوا و همین طور فرم بازی های رایانه ای می شود. وزارت فرهنگ، علوم و حوزه علمیه باید از این امر حمایت کنند.

 کارشناس دفتر مطالعات راهبردی معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه بازی رایانه ای یک رسانه قوی است، اظهار داشت: این رسانه بزرگسال و بچه ها را سرگرم کرده است، بر این اساس باید به طور جدی به این رسانه توجه شود.

وی بیان کرد: بازی های رایانه ای خارجی به طور ریز و ظریف مسایلی را القا می کند. در یک بازی، تاریخ مسلمانان را تحریف می کنند بدون اینکه بچه بفهمد، اسلام ستیزی را به او تزریق می کنند. حتی بازی های اینترنتی که چند مکعب همرنگ هست که باید بزنی و  مکعب ها پاک می شوند، در حین بازی تصاویری نشان می دهد که یک سری القائات ایجاد می شود که رسما آن مخاطب از نظر مسایل فکری و دینی منحرف می می شود.

آدرس اینترنتی